Detta betyder att kassan tappat kontakten med kortläsaren. För att återfå kontakten kan kortläsaren och kassan behöva startas om.
Om kortläsaren visar PARAMETER LADDNING får den inte startas om. Då är det bara att låta den vara tills den är färdig, sedan kommer den starta igång av sig själv.
Om Kortläsaren är trasig
- Om ni har enn Nets terminal (tex Ingenico)
- Kontakta Nets
- De kan nås på 08-609 92 00
- Ni har Verifone eller Paylink
- Kontakta Verifone
- De kan nås på 08-566 287 70
Om kortläsaren startar som vanligt
För att starta om gör följande:
- Om kortläsaren är en Nets Ingenico, annars, gå vidare till steg 2:
- Håll ned Clear(Gul knapp) och .,´(Grå knapp)
- Vänta på att kortläsaren kör sitt Selftest och startat upp
- När den startat ordentligt pendlar den mellan Sätt i/Dra kort & Technology by Nets
- När den startat, gå till Kassaläge i kassan och dubbelkolla att inget är inslaget i REG:-rutan
- Skriv in 00123X och Svara JA på rutan som kommer upp
- Vänta på att kortläsaren kör sitt Selftest och startat upp
- Se om felmeddelandet kvarstår
- Om inte, gör Test-köp
- Om det kvarstår Gör omstart av hela kassadatorn
- Om problemet fortfarande kvarstår, gå till Steg 2.
- Håll ned Clear(Gul knapp) och .,´(Grå knapp)
- Dra ur strömkabeln ur kortläsaren
- Vänta i ca 30 sekunder
- Sätt i strömmen igen
- Vänta på att kortläsaren startat upp ordentligt (brukar stå Välkommen, eller Sätt i/dra kort)
- Starta om ARS7100 med 00123X
- Nu ska det inte komma något felmeddelande
- Om inget felmeddelande visades, gör testköp för att kontrollera att det fungerar igen
Om problemet fortfarande kvarstår
Dubbelkolla att kablar sitter i ordentligt